Transport i motoryzacja

Współczesne normy i standardy w branży motoryzacyjnej

sty. 31 2020

Dzisiejszy rynek motoryzacyjny, coraz bardziej skonsolidowany między największymi graczami, stawia swoim uczestnikom bardzo wysokie wymagania. Dotyczą one zarówno systemów zarządzania jakością, ryzykiem, jak i konieczności sprostania oczekiwaniom klientów. Konsolidacji oraz ujednolicaniu podlegają także normy, dzięki czemu stają się obowiązujące i respektowane na całym świecie, także przez rożnych producentów na co dzień konkurujących ze sobą i zabiegających o tego samego klienta. O zawiłościach obecnego świata czterech kółek, certyfikatach, normach i standardach opowiemy podczas III już edycji Forum Branży Motoryzacyjnej Bureau Veritas, 27-28 września 2018 r. w Dąbrowie Górniczej.

Centralizacja oraz globalizacja w branży motoryzacyjnej doprowadziły do sytuacji gdzie na rynku pozostało już właściwie tylko kilku głównych graczy. Coraz częściej słyszymy o wielkich przejęciach, jak to w ubiegłym roku, kiedy francuski koncern PSA kupił od grupy General Motors Opla. Coraz mniej ludzi orientuje się do kogo właściwie należą poszczególne marki, które jeszcze do niedawna kojarzyliśmy z ich krajami macierzystymi. Dzisiaj w ramach jednej grupy połączonych jest wiele firm, np. grupa Volkswagen AG skupiająca w sobie m.in. takie brandy jak VW, Audi, Skoda, Bentley, Porsche, MAN, współpracujące ściśle ze sobą, także w ramach dostawców i usługodawców.

Aby cała grupa mogła korzystać z tych samych zasobów pojawiają się wspólne wymagania specyficzne klienta. Dla VW jest nim FormelQ, a dla producentów z rynku niemieckiego powstało zrzeszenie branży motoryzacyjnej precyzujące i dokumentujące ich wymagania – VDA (niem. Verband der Automobilindustrie, czyli Związek Przemysłu Samochodowego). Specyficzne wymagania klienta są dziś niezmiernie ważne, ze względu na powiązanie ich z wymogami dotyczącymi systemów zarządzania jakością. Znajdziemy do nich odniesienie w wielu punktach norm IATF (Międzynarodowego Zespołu Operacyjnego dla Przemysłu Motoryzacyjnego) czy nawet ISO 9001

Obecnie każdy z dużych producentów samochodów, autobusów, czy choćby maszyn rolniczych
i przemysłowych, tworzy sprecyzowane wymagania opisujące wytyczne, które dostawcy winni spełniać przy współpracy z danym producentem – OEM’em (ang. Original Equipment Manufacturer, czyli producentem oryginalnego wyposażenia). Firmy od lat kooperujące z OEM jako TIER1 (bezpośredni dostawca) czy TIER 2 (drugi w łańcuchu poddostawca) znają te wymagania, ich personel jest odpowiednio przeszkolony i wyposażony w stosowną wiedzę. Jednak problematyka jest znacznie bardziej złożona, nowe wymagania normy IATF w wielu przypadkach odnoszą się do konkretnych zagadnień czy tematów, a powiązanie normy IATF choćby z wymaganiami VDA staje się nie lada wyzwaniem.

Nowe wydanie IATF w znaczący sposób podkreśla istotę zagadnienie jakim jest ryzyko. Zarządzanie ryzykiem, tworzenie planów awaryjnych jest dziś ściśle powiązane z wymaganiami specyficznymi klientów oraz z wymogami systemowymi opisanymi w ISO 9001 czy już szerzej w IATF. Obecnie największym wyzwaniem nie jest przygotowanie dokumentacji systemowej opartej na normach IATF czy ISO 9001, ale dostosowanie tej dokumentacji również do wymagań klientów.

Bartosz
Kubyszek

Audytor i Trener Branży Motoryzacyjnej

Bureau Veritas

Podczas trzeciej edycji Forum Branży Motoryzacyjnej organizowanego przez Bureau Veritas postaramy sie przybliżyć i omówić zagadnienia związane z wymaganiami IATF względem norm VDA. Poruszymy problematykę audytowania systemów, jakości procesów i produktów w oparciu i relacji do specyficznych wymagań klienta oraz pokażemy powiązania między wymogami systemowymi. Omówimy także tematykę bezpiecznego użytkowania maszyn oraz dostosowania parku maszynowego do wymagań polskiego prawa. Zrozumienie tych wszystkich zawiłości prawnych i systemowych jest tym bardziej istotne, że już około 80 proc. polskich firm działających w branży motoryzacyjnej związanych jest z rynkiem niemieckim, a liczba ta z roku na rok rośnie. Dlatego też do udziału w organizowanym przez nas Forum zapraszamy bardzo szeroko pojęte grono: właścicieli firm motoryzacyjnych, audytorów, kierowników i specjalistów ds. BHP, kierowników produkcji a także konstruktorów oraz projektantów maszyn i urządzeń.
Jednym z istotnych aspektów, o których była mowa podczas drugiej edycji Forum, były szkolenia dotyczące specyficznych wymagań klienta, czy narzędzi stosowanych i opisanych w IATF. Obecnie Bureau Veritas aktualnie rozszerza swoją ofertę szkoleniową dla rynku motoryzacyjnego o tematykę dostosowaną do aktualnych potrzeb klientów i oczekiwań tej branży.

 


POTRZEBUJESZ PORADY CZY DODATKOWYCH INFORMACJI?
CHCIAŁBYŚ OTRZYMAĆ KOSZTORYS?