Weryfikacja EMAS
AKTYWNE ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKOWE DZIĘKI WERYFIKACJI I WALIDACJI EMAS
EMAS - system Ekozarządzania i Audytu EMAS (ang. Eco Management and Audit Scheme) jest unijnym instrumentem wprowadzonym w życie rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009, mającym na celu zachęcenie różnych organizacji (przedsiębiorstw, zakładów, instytucji) do ciągłego doskonalenia efektów działalności środowiskowej koncentrującego się na:
Organizacje zweryfikowane przez Bureau Veritas: Urząd Miejski Wrocławia, Pertochemia Blachownia S.A., Regionalne Centrum Gospodarki Wodno-Ściekowej S.A., ENERGA S.A., Indorama Ventures Poland Sp. z o.o., DCT Gdańsk S.A.
Poprzez systemowe podejście do zarządzania środowiskowego EMAS umożliwia organizacjom wpisanie się w trend zrównoważonego rozwoju łączący interesy środowiska z biznesem i oczekiwaniami społecznymi.
Przystąpienie do systemu EMAS stanowi wejście do elitarnego klubu tych organizacji, które traktują aspekty środowiskowe na równi z innymi elementami prowadzonej działalności, oraz w sposób ciągły dążą do poprawy i minimalizacji swojego oddziaływania na środowisko.
W następstwie rewizji normy ISO 14001 Komisja Europejska zaktualizowała Załączniki I, II i III do Rozporządzenia EMAS, aby włączyć zmiany wynikające z wprowadzenia ISO 14001:2015.
Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1505 z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające załączniki I, II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009, weszło w życie 18/09/2017.
Organizacje, które chciałyby zarejestrować się w EMAS lub które chciałyby odnowić swoją rejestrację, muszą spełnić wymagania określone w zaktualizowanych załącznikach.
Okres przejściowy na dostosowanie się do zmienionych wymagań minął 14 września 2018.
Jedynie w przypadku małych organizacji, które korzystają z odstępstwa zgodnie z art. 7 rozporządzenia EMAS, sprawdzenie wdrożenia wymagań zmienionych załączników do rozporządzenia EMAS ma miejsce w terminach najbliższej corocznej weryfikacji lub 3-letniej weryfikacji, jeśli wynika to z harmonogramu weryfikacji
20 grudnia 2018 r. opublikowane zostało Rozporządzenie Komisji (UE) 2018/2026 z dnia 19 grudnia 2018 r. zmieniające załącznik IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009.
Rozporządzenie obowiązuje od 9 stycznia 2019 r.
Znowelizowany załącznik IV określa elementy jakie musi zawierać deklaracja środowiskowa oraz precyzuje wymagania, jakie musi spełniać ten dokument.
W następstwie wprowadzonej zmiany deklaracje środowiskowe zatwierdzane lub zaktualizowane po 9 stycznia 2019 r. muszą spełniać wymagania znowelizowanego załącznika IV.
Jednak, zgodnie z Rozporządzeniem (art. 2), do 9 stycznia 2020 r. możliwe jest zatwierdzenie deklaracji środowiskowej lub zaktualizowanej deklaracji środowiskowej opracowanej na podstawie poprzednio obowiązujących zasad pod warunkiem uzyskania zgody organu właściwego, którym jest Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska.